Seksuell dysfunksjon hos syklister



Endelig er det vår og alle vi som ikke har vinterdekk på syklene kan hente tohjulingene frem igjen! Eller kanskje du har gledet deg over spinningtimer innendørs i mange måneder allerede?


Det er mange helsemessige fordeler med sykling, inkludert forbedret kardiovaskulær helse, bedre vektkontroll og redusert risiko for brystkreft hos kvinner (Greenberg, 2019).


Til tross for alle disse fantastiske helsefordelene, er det et minus - setene kan bli litt ubehagelige etter lengre perioder. Og for noen kan det oppstå problemer som er verre enn ubehag: smerter og nummenhet i kjønnsorganene, problemer med nervesignalene og seksuell dysfunksjon. Gjennom årene har forskning vist denne typen problemer hos begge kjønn.


Studien til Greenberg et al. (2019) viste at kvinnelige syklister som opplevde hyppig nummenhet i kjønnsorganene og tidlig debut av underlivssmerter mens de syklet (innen den første timen etter syklingen), var mer utsatt for seksuell dysfunksjon, med smerte, hevelse og nummenhet i vulva. Dette inkluderte også redusert opphisselse og tilfredshet ved orgasme.


Hva skjer?


Når du sitter på et ubehagelig sykkelsete, vil nerver (pudendalnerven og dens grener, S2-4) og blodårer som fører til kjønnsorganene bli direkte komprimert. Det betyr mindre nerveledning og mindre blodstrøm, noe som til slutt kan føre til nedsatt følelse, nummenhet, smerte, prikking og generell dysfunksjon. Dette gjelder forresten både kvinner og menn, da det også er godt dokumentert at menn som sykler mye kan ha underlivssmerter, nummenhet og problemer med ereksjon.


Hva kan du gjøre?


  • Sykkelsete: Det finnes ikke et perfekt sykkelsete som passer for alle, men det finnes forskjellige seter som vil gi deg ulikt trykk mot årer og nerver i bekkenet. Kvinner har et bredere anatomisk bekken enn menn (for at vi skal kunne føde barn). Av denne grunn bør kvinner bruke et bredere sete. Forskning har vist at både smale seter og seter med utskjæring i midten, forverrer setetrykket (Baran, 2014). Kjøp gjerne et påtrekkbart gelésete eller en sykkelbukse med innebygd gelépute.

  • Sittestilling: Fremoverlent stilling gir mer trykk mot underlivet og mer belastning på årer og nerver enn en mer oppreist stilling. Pass på å heve styret slik at det er høyere enn sykkelsetet.

  • Som med all aktivitet; hvis du føler ubehag - ta en pause! Hvis du begynner å føle nummenhet eller smerte i underlivet mens du sykler, gå av sykkelen, strekk deg!

  • Å sykle i terrenget kan medføre humper og vibrasjon, og kan dermed gi økt belastning på blodårer og nerver i underlivet.

  • Hvis du går på spinning, be instruktøren om råd for hvordan innstille sykkelen og få hjelp til å få en best mulig sittestilling. Husk at variasjon mellom å sitte og stå på sykkelen også er bra!

  • Hvis du sykler mye og ofte - oppsøk medisinsk og profesjonell hjelp i tide! Unngå å ignorere plagene, det blir ikke bedre av seg selv.



GOD SYKKELTUR!


Ref.:

Baran, C., Mitchell, G. C., & Hellstrom, W. J. G. (2014). Cycling‐Related Sexual Dysfunction in Men and Women: A Review. Sexual Medicine Reviews, 2(3-4), 93–101. doi:10.1002/smrj.32


Greenberg, D. R., Khandwala, Y. S., Breyer, B. N., Minkow, R., & Eisenberg, M. L. (2019). Genital Pain and Numbness and Female Sexual Dysfunction in Adult Bicyclists. The Journal of Sexual Medicine. doi:10.1016/j.jsxm.2019.06.017


37 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Gi slipp!