Pudendal nevralgi

Oppdatert: mai 13

Informasjonen i teksten er delvis hentet fra Women`s Health & Research,Institute of Australia.


PUDENDAL NEVRALGI er en kronisk eller langvarig smerte i bekken og underliv. Pudendal nerven kommer ut fra nedre del av ryggen og forsyner bekkenbunnsmusklene og perineum* med nerveimpulser. Nerven forsyner huden mellom endetarmsåpning (anus) og klitoris (eller mannens penis), samt musklene som støtter urinrør og anus.


Normalt er nervene i kroppen vår fleksible og tøyelige. De tilpasser seg våre daglige bevegelser, og så sant vi ikke legger langvarig press på dem (som for eksempel under langvarig belastning i en sitte- eller liggestilling, eller ved aktiv tøyning hvor stillingen holdes veldig lenge).


Opplever nerven et stort traume i bekkenregionen, som for eksempel under en tøff fødsel eller under en bilulykke , kan nervene i bekkenet bli irritert. Tilsvarende kan nervene irriteres av små traumer, som hvis man sliter i åresvis med forstoppelse.




Da kan smerter kan oppstå selv ved belastninger som normalt oppleves som uproblematiske. En overfølsomhet har da oppstått. Stramme muskler eller leddbånd i underlivet kan òg bidra til at det blir press på nerven. Gynekologiske eller kolorektale (endetarm, tykktarm) operasjoner være årsak til nerveirritasjon. Pudendal nevralgi kan også være relatert til hyppig trening, sykling, stress og /eller kroppsholdning.


Over lang tid med smerter og overfølsomhet kan man oppleve negativ innvirkning på kognitive funksjoner, som depresjon, forandret kroppsvekt, hukommelsesproblemer, humørsvingninger, minsket sexlyst og sosial isolering. Dette gjelder langvarige smerter generelt, ikke bare ved pudendal nevralgi.


SMERTE er hovedsymptomet. Smertene er variable i form av intensitet og karakter. Noen kjenner en brennende følelse, noen har følelse av at det verker eller klør i underlivet. Noen erfarer irritasjon fra blære og tarm. Dette kan i blant være hovedsymptomene, det er ikke nødvendigvis smerten som dominerer.


UTREDNINGEN som bør gjøres ved mistanke om pudendal nevralgi bør inkludere en fysisk undersøkelse av lege og fysioterapeut. Undersøkelse av bekkenledd, ligamenter/leddbånd og bekkenbunnsmuskler bør inkluderes. Videre vil det vurderes om en pudendal nerveblokk kan være hensiktsmessig, for å vite at man stiller rett diagnose. Her vil det bli satt en lokalbedøvelse i kanalen hvor nerven går. Dersom symptomene du kjenner stammer fra irritasjon av pudendalnerven, vil disse avta eller forsvinne så lenge lokalbedøvelsen virker.


Hvordan HÅNDTERE Å LEVE MED pudendal nevralgi? Målet er å redusere irritasjon av nerven. I de fleste tilfeller kreves dette endringer i livsstil, med tilpasninger både på jobb og hjemme. Får å nå målene kan det være godt å få hjelp av helsearbeidere som har erfaring med denne typen plager (fysioterapeut med spesialkompetanse innen bekkenbunn, gynekolog/lege, osteopat, psykolog, sexolog m.fl.). Å få undervisning i hvordan smerte fungerer kan hjelpe deg til håndtere tanker og bekymringer. Får man hjelp til å finne de riktige håndteringsverktøyene, kan smertene reduseres og man kan leve et funksjonelt liv.


FYSIOTERAPEUTISKE VERKTØY kan være:

- Veiledning av avspenningsøvelser for bekkenregionen og tøyning av bekkenbunnsmusklene.

- Øvelses- og aktivitetsveiledning kan bidra til å bedre sirkulasjonsforholdene i bekkenet/underlivet.

- Bevisstgjøring av belastningsforhold i ulike stillinger.

-Veiledning i generell avspenning med dyp pust står sentralt.

- Veiledning i forhold til hjelpemidler, som vibratorer og TENS samt rådgivning i forhld til i blære –og tarmtømming.

- For noen kan behandling av triggerpunkt i bekkenbunnen hjelpe.

- Sist, men ikke minst, ofte kan det hjelpe å få snakke ut om problemet med en som har kompetanse på området.


(*perineum er området mellom halebeinet og fremre bekkenledd, symfysen – som til forferdelse fortsatt noen ganger kalles for skambenet)


Ref.:

https://www.whria.com.au/for-patients/pelvic-pain/pudendal-neuralgia/

https://quintet.no/2017/12/behandling-av-pudendal-nevralgi/

Torstensen, T. A. (2015) Speilet. Å forholde seg til smerte, ubehag og stress.

Holten Institute, Sverige


727 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Gi slipp!