Fra Quintet: 5 myter om inkontinens hos kvinner

Oppdatert: mai 13

Postet den 27. februar, 2021, https://quintet.no/2021/02/5-myter-om-inkontinens-hos-kvinner/ - Publisert hos Bekkenbunnsspesialisten etter avtale med Quintet.


5 myter om inkontinens hos kvinner


Stressinkontinens kjennetegnes ved at du lekker når du anstrenger deg fysisk – typisk ved løping, hopping eller tunge løft. Også andre aktiviteter som øker bukpresset og dermed trykket på blæren kan gi lekkasje – som for eksempel hosting eller nysing. Vi snakker altså ikke om psykisk stress, men den engelske betydningen av stress som også kan bety mekanisk belastning. Et bedre norsk uttrykk er derfor «anstrengelseslekkasje», men ettersom stressinkontines er et etablert faguttrykk også i Norge vil vi bruke dette i denne artikkelen.


I følge en stor norsk studie har så mange som 1 av 4 norske kvinner symptomer på inkontinens, de aller fleste av disse har stressinkontinens eller blandingsinkontinens.

Mange vil vegre seg for å ta opp problemstillingen med helsepersonell, og dessverre opplever også noen å ikke bli tatt på alvor. Vi håper vi kan bidra til litt god gammeldags myteknusing slik at det blir lettere å få hjelp. Et godt alternativ er å gå til en kvinnehelsefysioterapeut som har inngående kjennskap til behandling av inkontinens. Du trenger ikke lenger henvisning for å gå til fysioterapeut, og dersom fysioterapeuten har driftstilskudd vil egenandelen til behandlingen også telle til opptjening av frikort. Du kan lese mer om ordningen her. Benytt gjerne vår store oversikt over norske kvinnehelsefysioterapeuter i ditt område – nytt fra februar 2021 er at vi har med informasjon om driftstilskudd!

La oss gå nærmere inn på mytene:

1) Stressinkontinens skyldes liten blære 2) Stressinkontinens skyldes fødsel 3) Kirurgi er den eneste virkningsfulle behandlingen for stressinkontinens 4) Inkontinens er en normal del av aldring 5) Det er lurt å begrense væskeinntaket

1: Stressinkontinens skyldes liten blære


Dette stemmer ikke! De aller fleste kvinner med stressinkontinens har helt normal størrelse på blæren. Svak bekkenbunnsmuskulatur eller skader i sener og bindevev er som regel årsaken til stressinkontinens. Lite blærevolum er mye sjeldnere enn stressinkontinens eller hastverkslekkasje («urgency inkontinens»), og symptomene på stressinkontinens passer ikke med lite blærevolum. Dersom du er usikker er det beste du kan gjøre å bli utredet av helspersonell!


2: Stressinkontinens skyldes fødsel


Ikke alle som føder får inkontinens, og for de fleste er inkontinensen forbigående. Vaginal fødsel utsetter bekkenbunnen for ekstreme belastninger, men muskulaturen har en fantastisk evne til å finne tilbake til sin normale form og funksjon. Noen er uheldige og får skader i bindevev eller skader i muskulaturen som ikke kan repareres uten kirurgi. På norske sykehus gjøres det i dag mange skadebegrensende tiltak for å gjøre fødselen så skånsom som mulig. Eksempler på dette er bremsing av fødselen (ved at jordmor eller annet helsepersonell holder på hodet til barnet og forhindrer «styrtfødsel») og mye mer begrenset bruk av tang og annen instrumentering.


3: Kirurgi er den eneste virkningsfulle behandlingen for stressinkontinens


Kirurgi må sees på som en siste utvei når ingen andre tiltak har virket. Dette anbefales kun for kvinner som har prøvd all annen behandling over tid, og ikke har hatt tilstrekkelig fremgang. Noen ser på kirurgi som en «quick-fix», men kirurgi er et inngripende tiltak som kan gjøre vondt verre. Noen komplikasjoner fra operasjon kan komme flere år etter inngrepet. I 2019 gikk kvinner over hele verden til søksmål mot en produsent av nettingen brukt i såkalte TVT (transvaginal tape) operasjoner på grunn av store smerter flere år etter operasjon. Derfor er det viktig at man kun vurderer kirurgi dersom man ikke har noen andre valg, og man er blitt grundig informert om potensielle farer og komplikasjoner.

Før du kan vurderes for kirurgi må du uansett gjennom flere uker med bekkenbunnstrening. Det er en god grunn til at dette stilles som krav før man vurderer operasjon: mange vil oppdage at de gjennom bekkenbunnstrening kan bli helt lekkasjefrie! En sterk og sunn bekkenbunn er ferskvare. Det anslås at ca. 1 av 3 kvinner ikke kniper riktig så mange vil ha nytte av veiledet trening.


I tillegg finnes det hjelpemidler mot inkontinens: Efemia er den eneste gjenbrukbare urinstopperen på markedet. Den kan brukes hele dagen, i situasjoner der du forventer lekkasje og i påvente av effekt fra bekkenbunnstrening eller kirurgi.


Neurotrac Myoplus Pro fra Quintet er spesielt utformet for å behandle ulike typer inkontinens og bekkenbunnslidelser.


4: Inkontinens er en normal del av aldring

Nei! Dette er kanskje en av de vanligste mytene, og vi har flere ganger hørt fra fortvilede pasienter som har blitt fortalt at «dette må de bare lære seg å leve med». Det er riktig at flere får stressinkontinens og annen inkontinens med alderen. Dette skyldes sannsynligvis hormonendringer og svekket muskulatur, men det betyr ikke at bekkenbunnstrening ikke hjelper på samme måte som i yngre aldersgrupper. Kanskje er det særlig de som får stressinkontinens med alderen som har best nytte av bekkenbunnstrening. For noen vil tidligere inngrep eller fødselsskader først komme til syne når også andre faktorer som overvekt og generelt aldersbetinget muskelsvinn gjør seg gjeldende. Det er aldri for sent å begynne bekkenbunnstrening, og det er aldri for sent å ta vare på seg selv og helsen!


5: Det er lurt å begrense væskeinntaket

Mange tyr til begrenset væskeinntak for å unngå lekkasje, men dette kan føre til forstoppelse (obstipasjon) og forverring av inkontinens og andre plager. Ved forstoppelse og hard avføring må bekkenbunnsmuskulaturen jobbe enda hardere, noe som igjen kan lede til en forverring av inkontinensen. Dersom du har noen kilo ekstra er det langt viktigere å spise sunt og trene for å redusere trykket på blæren fremfor å redusere væskeinntaket. For noen kan det faktisk være nok for å kvitte seg med lekkasjeplagene!

5 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Gi slipp!