Emosjonelle spenninger





At det kan være sammenheng mellom fortrengte følelser og muskulære spenninger er en kjent sak. For å kunne se sammenhengen kreves det ofte et dypdykk i hvordan vi har det. Men klarer vi å sette ord på hva vi egentlig kjenner, hva vi egentlig føler, og ikke minst hva vi trenger her og nå? Det kreves både tid, mot og styrke å tørre å kjenne etter – og ikke minst – si det høyt og faktisk erkjenne det. Kanskje da kan de ømme skuldrene, det smertefulle underlivet eller den vonde gi ryggen gi en dypere mening? Når vi blir kjent med oss selv og fletter sammen den emosjonelle bevisstheten med egen kroppsfølelse, kan det skape en selvbevissthet som får oss videre og ut av spenningsmønstrene.

Emosjonelt vanskelige opplevelser forplanter seg til pusten vår. En naturlig, dyp pust spiller en sentral rolle i forhold til avspenningsevnen vår. Men når emosjonelle og traumatiske opplevelser rammer oss, kan disse ta så stor plass, at det er vanskelig å finne både ro og avspenning i pusten. Heldigvis er dette noe vi kan øve oss på. Både meditasjon, yoga og ulike avspenningsmetoder kan gi en dypere pust, som igjen kan bidra til en følelsesmessig forandring med større selvinnsikt, forståelse og selvstøtte. Fotfeste etableres.

I klinikken opplever jeg at mange får emosjonelle reaksjoner når vi begynner å behandle eller aktivere muskulatur. For en del kommer reaksjonene helt uventet og noen blir ukomfortabel i situasjonen. Det kan gi en følelse av å miste kontroll. Den opplevde kontrollen sitter da i muskelpanseret, som en beskyttelsesmur, som vi pirker i. Vi løsner en stein her og en stein der. Målet er ikke å gi pasienten en opplevelse av å miste den trygge grunnmuren sin, men å erstatte panseret med en annen stabilitet og trygghet. Men vi må ta det rolig. Steg for steg, innen gode rammer. Her spiller samtalen og tillitsforhold mellom pasient og terapeut en viktig rolle.

Kroppen vår kan noen ganger huske bedre enn sinnet. Vi kan få fysiske reaksjoner på en lyd, en lukt, en stemning. Kroppen kan reagere med å brått gå i frys, pusten kan bli værende høyt i brystet eller at det kjennes ut som om det brått kom en stein inn i magen. Reaksjonene er ulike og intensiteten likeså. Like fullt, kroppen prøver å fortelle oss noe. Kroppen prøver å hjelpe oss til å sette grenser for oss selv.

Noe av det aller viktigste jeg gjør i min jobb som kvinnehelsefysioterapeut er å bevisstgjøre pasientene mine på å sette grenser for seg selv. Det er bekymringsfullt hvor vanskelig dette er for mange. Det som er bra, er at ved å sette fokus på det, så blir mange mer bevisst egen grensesetting og viser en gradvis positiv utvikling av denne. I det lange løp kan egen grensesetting forhindre utbrenthet, muskel- og skjelettproblemer samt psykiske belastninger. Ved å bli bevisst på egne genser åpner man også en dør til å vise hvem man egentlig er. Mange er redd for å ikke bli likt eller å sette seg i et dårlig lys når denne døren åpnes, men til syvende og sist er det vel ikke sånn det er? Tør du å sette deg selv på førsteplass for ikke å bli utnyttet eller at avgjørelser på vegne av deg blir tatt på feilt grunnlag? Jeg håper det. Når du tillater dette kan kroppen din og følelsene dine fungere mer i harmoni.

Det kan være en trygghet i å vite at langvarig belastning kan gi en trykkfølelse i brystet, en følelse av å ikke få nok pust. Det kan gi en stikkende følelse mellom ribbeina. Ikke fordi det er noe galt med hjertet ditt men fordi du har muskler her som spenner seg ved stress og emosjonell belastning. Er du i tvil, skal du aldri la være å få sjekket brystsmerter hos legen. Men utelukkes hjerteproblemer, så lær å lytte til egen kropp. Lytt til hva den prøver å formidle. Lytt til egne følelser. Det er greit å kjenne på frustrasjon, sinne, fortvilelse, oppgitthet, bitterhet… Det er helt greit. Det er lov å kjenne på alle følelse. Inkludert glede, nysgjerrighet, tilfredshet og ro. Erkjenn og akseptér følelsene dine. Støtt deg selv i å kjenne på de. Da kan spenninger gi slipp. Se for deg at du har holdt en fugl fanget i armene dine over tid, for så å slippe den fri! Den flyr gjerne litt ustødig først men så finner den flyt og balanse i sine bevegelser.


Ludovico Einaudi, "Fly":

https://www.youtube.com/watch?v=411iOnRcjAU





  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

©2020 by Gry Øystese Stormoen. Proudly created with Wix.com